روایت مینیمالیستی «قصه ظهر جمعه»/ درگیر فضای نوستالژیک اثر نشدم
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۳۵۴۶
راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» که از ۳۰ آذر ماه اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده است درباره رویکردی که به متن نمایش داشته است به خبرنگار مهر گفت: «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات است که پیش از این هم توسط خود نویسنده و هم نسیم ادبی روی صحنه رفته است. ویژگی هر ۲ این اجراها استفاده ار فضاسازی به شدت رئالیستی بود اما تفاوت نمایش ما با ۲ اجرای قبلی این است که با وجود اجرای رئالیستی بازیگران اما طراحی صحنه به صورت مینمیالیستی انجام شده است و حتی لحظات کوتاهی بازیها و فضاهای سوررئال هم در نمایش داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره انتخاب این شیوه برای اجرا توضیح داد: دلیل انتخاب طراحی صحنه مینیمال برای نمایش این بود که قصد داشتیم زیرمتن اثر را بیشتر برای مخاطبان نمایان کنیم. همچنین آکسسواری که برای صحنه نمایش انتخاب شدهاند همگی کاربردی بوده و در روند نمایش دخیل هستند. در واقع تلاش شده مفهوم کلی کار که به از هم پاشیده شدن یک خانواده به دلیل مسائل اقتصادی و طمع آدمها میپردازد در طراحی صحنه نیز نمود داشته باشد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: البته در طراحی لباس و گریم نمایش جزئیات رعایت شده و نشان دهنده فضای دهه ۶۰ است. یکی دیگر از دلائلی که این نوع فضاسازی برای اجرا انتخاب شده این است که اگر ما نمایش را رئالیستی کار میکردیم مخاطب تنها درگیر فضای نوستالژیک اثر میشد و نمیتوانستیم مفاهیم مستتر در متن را به درستی انتقال دهیم.
شمس آبادی ادامه داد: درست است که ۲ اجرای قبلی در فضاسازی بسیار موفق بودند اما تلاش من این بوده که تماشاگر صرفاً غرق خاطره بازی با فضای دهه ۶۰ نشود و به اتفاقی که برای این خانواده میافتد توجه بیشتری داشته باشد؛ اتفاقی که همین الان و با شرایط پیش آمده برای مردم بر اثر درگیری با کرونا نیز در جامعه رخ میدهد. در واقع برایمان خیلی بهتر بود که نمایش رئالیستی اجرا کنیم چون هم در هزینهها صرفه جویی میشد و هم اینکه دست من به عنوان کارگردان برای اینکه به بازیگران میزانسن بدهم بازتر بود در حالی که در این شیوه کار ما سختتر شده چون با حذف هایی که صورت گرفته انتقال مفاهیم به مخاطبان مشکل تر است.
وی در پایان صحبتهایش درباره اجراخوانی که پیشتر از این نمایشنامه داشته است، بیان کرد: من پیش از این «قصه ظهر جمعه» را با گروهی دیگر از بازیگران در تماشاخانه مهرگان اجراخوانی کرده بودم و به دلیل استقبالی که از کار شد تصمیم گرفتم نمایش را برای اجرای عمومی نیز آماده کنم. دلیل انتخاب تماشاخانه سپند برای اجرا نیز این بود که این سالن زمانی را که برای اجرا مد نظر ما بود، خالی داشت و توانستیم با مدیریت تماشاخانه به توافق برسیم. در نهایت امیدوارم مخاطبان از دیدن این نمایش که با رویکرد جدیدی به صحنه میرود، لذت ببرند.
نمایش «قصه ظهر جمعه» به نویسندگی محمد مساوات داستان زندگی خانوادهای در دهه ۶۰ است که به دلیل مشکلات اقتصادی بین اعضای خانواده اختلافاتی پیش میآید و درست در شب عروسی دختر کوچک، دعوای بین آنان اوج میگیرد و سرانجام عروسی به هم میخورد.
هادی عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مریم علی نیا، رزمریم کاظمی، معصومه احمدزاده، مهسا محمدکاظم، مجتبی بتوندی، بهاره خالقی و حمیدرضا عرفانیان بازیگران این اثر هستند.
نمایش «قصه ظهر جمعه» از ۳۰ آذر تا ۱۷ دی ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند اجرا میشود.
کد خبر 5380720 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: محمد مساوات تماشاخانه سپند تئاتر ایران شب یلدا تئاتر ایران موسیقی ایرانی شبکه مستند سیما برنامه تلویزیونی چهلمین جشنواره فیلم فجر پیمان جبلی جشنواره موسیقی نوای مهر فیلم کوتاه سازمان سینمایی قاسم سلیمانی رادیو صبا تئاتر شهر سازمان صداوسیما قصه ظهر جمعه برای اجرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی